Strona główna/Aktualności/Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Angielskiego

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Angielskiego

8 Września 2025

Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury

Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Angielskiego
dla uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego

w roku szkolnym 2025/2026

I stopień- etap szkolny

 

  1. Posługiwanie się środkami językowymi (leksykalnymi, gramatycznymi oraz ortograficznymi)

 

Zakres środków leksykalnych

CZŁOWIEK: np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, okresy życia, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania, rzeczy osobiste, umiejętności

MIEJSCE ZAMIESZKANIA: np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, opis domu, prace domowe

EDUKACJA: np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, życie szkoły, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, zajęcia pozalekcyjne

PRACA: np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsca pracy, wybór zawodu

ŻYCIE PRYWATNE: np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, określanie czasu, święta i uroczystości, styl życia, ✓ konflikty i problemy

ŻYWIENIE: np. artykuły spożywcze, lokale gastronomiczne, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe

ZAKUPY I USŁUGI: np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług, promocje, wymiana i zwrot towaru

PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA: np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, kierunki świata, zwiedzanie, baza noclegowa,

KULTURA: np. święta, obrzędy, tradycje i zwyczaje, dziedziny kultury, uczestnictwo w kulturze, twórcy i ich dzieła, media

SPORT: np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, uprawianie sportu, obiekty sportowe

ZDROWIE: np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, higiena codzienna

NAUKA I TECHNIKA: np. korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno komunikacyjnej, odkrycia naukowe, wynalazki

ŚWIAT PRZYRODY: p. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, pory roku, zagrożenia, ochrona środowiska naturalnego

ŻYCIE SPOŁECZNE: . wydarzenia i zjawiska społeczne

 

Zakres środków gramatycznych

PRZEDIMEK

Użycie przedimka nieokreślonego

Użycie przedimka określonego

Użycie przedimka zerowego

RZECZOWNIK

 Tworzenie liczby mnogiej regularnej

Tworzenie liczby mnogiej nieregularnej

Rzeczowniki policzalne

Rzeczowniki niepoliczalne

Forma dzierżawcza

Rzeczowniki złożone - 

ZAIMEK Zaimki osobowe w formie podmiotu

Zaimki osobowe w formie dopełnienia

Zaimki one/ones

Zaimki dzierżawcze

Zaimki wskazujące

Zaimki pytające

Zaimki nieokreślone

Zaimki względne

PRZYMIOTNIK

 Przymiotniki dzierżawcze

Regularne stopniowanie przymiotnika

Nieregularne stopniowanie przymiotnika

Użycie so, such, how, too, not enough i what z przymiotnikami

Szyk przymiotników w zdaniu

Przymiotniki złożone

LICZEBNIK

 Liczebniki główne

Liczebniki porządkowe

PRZYSŁÓWEK

Regularne stopniowanie przysłówków

Nieregularne stopniowanie przysłówków

Przysłówki czasu i miejsca

Przysłówki sposobu, stopnia i częstotliwości

Tworzenie przysłówka od przymiotnika

Miejsce przysłówka w zdaniu

PRZYIMEK

Przyimki miejsca, kierunku, odległości

Przyimki czasu

Przyimki sposobu

Wyrażenia przyimkowe

SPÓJNIK

Spójniki: and, or, because, if, unless, while, before, so, but, when, although,

though, however, despite, as

CZASOWNIK

Bezokoliczniki i formy osobowe

Czasowniki posiłkowe

Czasowniki modalne

Tryb rozkazujący

Czasowniki regularne

Czasowniki nieregularne

Imiesłów czynny

Imiesłów bierny

Question Tags (pytania ogonkowe)

Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, stany i czynności

Konstrukcja „be going to”

Konstrukcja „have to”

Konstrukcja „would like to”

Strona czynna

Strona bierna Passive Voice

Czasowniki złożone (phrasal verbs)

SKŁADNIA

Zdanie pojedyncze: oznajmujące, pytające, przeczące

Zdanie pojedyncze: oznajmujące, pytające, przeczące z użyciem czasów:

Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect Simple, Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous

Zdania z podmiotem there

Zdania z dwoma dopełnieniami

Zdania współrzędnie złożone

Pytania pośrednie

Zdania warunkowe w 0 i 1 i 2 w okresie warunkowym

 

  1. Rozumienie standardowych wypowiedzi pisemnych, np. napisów informacyjnych, listów, broszur, ulotek reklamowych, jadłospisów, ogłoszeń, rozkładów jazdy, instrukcji obsługi, tekstów narracyjnych, prostych artykułów prasowych, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:

✓ określanie głównej myśli tekstu,

✓ określanie głównej myśli poszczególnych części tekstu,

✓ znajdowanie w tekście określonych informacji,

✓ określanie intencji nadawcy/autora tekstu,

✓ określanie kontekstu wypowiedzi (np. nadawcy, odbiorcy, formy tekstu),

✓ rozpoznawanie związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu,

✓ rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi.

 

  1. Tworzenie wypowiedzi pisemnych, np. notatki, ogłoszenia, zaproszenia, pozdrowień, życzeń, wiadomości, ankiety, pocztówki, e-maila, opisu, listu prywatnego, listu formalnego, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:

✓ opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk i czynności,

✓ opisywanie wydarzeń życia codziennego,

 ✓ przedstawianie faktów z przeszłości i teraźniejszości,

✓ relacjonowanie wydarzeń z przeszłości,

✓ wyrażanie i uzasadnianie swoich poglądów, uczuć, emocji,

✓ przedstawianie opinii swoich i innych osób,

✓ przedstawienie intencji, preferencji i życzeń,

✓ przedstawianie zalet i wad różnych rozwiązań i poglądów,

✓ opisywanie intencji, marzeń, nadziei i planów na przyszłość,

✓ opisywanie doświadczeń swoich i innych osób,

✓ prośba o radę i udzielanie rady,

✓ wyrażenie skargi, przeprosin,

✓ stosowanie formalnego lub nieformalnego stylu wypowiedzi w zależności od sytuacji.

 

  1. Reagowanie na wypowiedzi w formie tekstu pisanego, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:

✓ nawiązywanie kontaktów towarzyskich,

✓ rozpoczęcie, prowadzenie i kończenie rozmowy,

✓ stosowanie form grzecznościowych,

✓ uzyskiwanie i przekazywanie informacji i wyjaśnień,

✓ prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,

 ✓ proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji i sugestii,

✓ prośba o pozwolenie, udzielanie i odmawianie pozwolenia,

✓ wyrażanie swoich opinii, intencji, preferencji i życzeń,

✓ pytanie o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadzanie się, sprzeciwianie się,

✓ wyrażanie swoich emocji,

✓ prośba o radę i udzielanie rady,

✓ wyrażanie prośby i podziękowania oraz zgody lub odmowy wykonania prośby,

✓ wyrażanie skargi, przepraszanie, przyjmowanie przeprosin,

✓ prośba o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

 

Proponowana literatura

  1. Podręczniki do nauczania języka angielskiego dla szkół podstawowych dopuszczone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
  2. Materiały tematyczno-leksykalne oraz do nauki gramatyki np. - M.Vince, Language Practice for First 5 ED, Macmillan, rok wydania 2014 - J.Dooley,V.Evans, Grammarway 4, Express Publishing, rok wydania 2013 i następne - Praca zbiorowa, Angielski Najważniejsze idiomy, Edgard, rok wydania 2012 - K.Wiśniewska, Angielski. Najważniejsze kolokacje, Edgard, rok wydania 2019
  3. Słowniki języka angielskiego

 

do góry