Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Angielskiego
8 Września 2025Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury
Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Angielskiego
dla uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego
w roku szkolnym 2025/2026
I stopień- etap szkolny
- Posługiwanie się środkami językowymi (leksykalnymi, gramatycznymi oraz ortograficznymi)
Zakres środków leksykalnych
CZŁOWIEK: np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, okresy życia, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania, rzeczy osobiste, umiejętności
MIEJSCE ZAMIESZKANIA: np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, opis domu, prace domowe
EDUKACJA: np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, życie szkoły, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, zajęcia pozalekcyjne
PRACA: np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsca pracy, wybór zawodu
ŻYCIE PRYWATNE: np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, określanie czasu, święta i uroczystości, styl życia, ✓ konflikty i problemy
ŻYWIENIE: np. artykuły spożywcze, lokale gastronomiczne, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe
ZAKUPY I USŁUGI: np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług, promocje, wymiana i zwrot towaru
PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA: np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, kierunki świata, zwiedzanie, baza noclegowa,
KULTURA: np. święta, obrzędy, tradycje i zwyczaje, dziedziny kultury, uczestnictwo w kulturze, twórcy i ich dzieła, media
SPORT: np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, uprawianie sportu, obiekty sportowe
ZDROWIE: np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, higiena codzienna
NAUKA I TECHNIKA: np. korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno komunikacyjnej, odkrycia naukowe, wynalazki
ŚWIAT PRZYRODY: p. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, pory roku, zagrożenia, ochrona środowiska naturalnego
ŻYCIE SPOŁECZNE: . wydarzenia i zjawiska społeczne
Zakres środków gramatycznych
PRZEDIMEK
Użycie przedimka nieokreślonego
Użycie przedimka określonego
Użycie przedimka zerowego
RZECZOWNIK
Tworzenie liczby mnogiej regularnej
Tworzenie liczby mnogiej nieregularnej
Rzeczowniki policzalne
Rzeczowniki niepoliczalne
Forma dzierżawcza
Rzeczowniki złożone -
ZAIMEK Zaimki osobowe w formie podmiotu
Zaimki osobowe w formie dopełnienia
Zaimki one/ones
Zaimki dzierżawcze
Zaimki wskazujące
Zaimki pytające
Zaimki nieokreślone
Zaimki względne
PRZYMIOTNIK
Przymiotniki dzierżawcze
Regularne stopniowanie przymiotnika
Nieregularne stopniowanie przymiotnika
Użycie so, such, how, too, not enough i what z przymiotnikami
Szyk przymiotników w zdaniu
Przymiotniki złożone
LICZEBNIK
Liczebniki główne
Liczebniki porządkowe
PRZYSŁÓWEK
Regularne stopniowanie przysłówków
Nieregularne stopniowanie przysłówków
Przysłówki czasu i miejsca
Przysłówki sposobu, stopnia i częstotliwości
Tworzenie przysłówka od przymiotnika
Miejsce przysłówka w zdaniu
PRZYIMEK
Przyimki miejsca, kierunku, odległości
Przyimki czasu
Przyimki sposobu
Wyrażenia przyimkowe
SPÓJNIK
Spójniki: and, or, because, if, unless, while, before, so, but, when, although,
though, however, despite, as
CZASOWNIK
Bezokoliczniki i formy osobowe
Czasowniki posiłkowe
Czasowniki modalne
Tryb rozkazujący
Czasowniki regularne
Czasowniki nieregularne
Imiesłów czynny
Imiesłów bierny
Question Tags (pytania ogonkowe)
Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, stany i czynności
Konstrukcja „be going to”
Konstrukcja „have to”
Konstrukcja „would like to”
Strona czynna
Strona bierna Passive Voice
Czasowniki złożone (phrasal verbs)
SKŁADNIA
Zdanie pojedyncze: oznajmujące, pytające, przeczące
Zdanie pojedyncze: oznajmujące, pytające, przeczące z użyciem czasów:
Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect Simple, Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous
Zdania z podmiotem there
Zdania z dwoma dopełnieniami
Zdania współrzędnie złożone
Pytania pośrednie
Zdania warunkowe w 0 i 1 i 2 w okresie warunkowym
- Rozumienie standardowych wypowiedzi pisemnych, np. napisów informacyjnych, listów, broszur, ulotek reklamowych, jadłospisów, ogłoszeń, rozkładów jazdy, instrukcji obsługi, tekstów narracyjnych, prostych artykułów prasowych, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:
✓ określanie głównej myśli tekstu,
✓ określanie głównej myśli poszczególnych części tekstu,
✓ znajdowanie w tekście określonych informacji,
✓ określanie intencji nadawcy/autora tekstu,
✓ określanie kontekstu wypowiedzi (np. nadawcy, odbiorcy, formy tekstu),
✓ rozpoznawanie związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu,
✓ rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych, np. notatki, ogłoszenia, zaproszenia, pozdrowień, życzeń, wiadomości, ankiety, pocztówki, e-maila, opisu, listu prywatnego, listu formalnego, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:
✓ opisywanie ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk i czynności,
✓ opisywanie wydarzeń życia codziennego,
✓ przedstawianie faktów z przeszłości i teraźniejszości,
✓ relacjonowanie wydarzeń z przeszłości,
✓ wyrażanie i uzasadnianie swoich poglądów, uczuć, emocji,
✓ przedstawianie opinii swoich i innych osób,
✓ przedstawienie intencji, preferencji i życzeń,
✓ przedstawianie zalet i wad różnych rozwiązań i poglądów,
✓ opisywanie intencji, marzeń, nadziei i planów na przyszłość,
✓ opisywanie doświadczeń swoich i innych osób,
✓ prośba o radę i udzielanie rady,
✓ wyrażenie skargi, przeprosin,
✓ stosowanie formalnego lub nieformalnego stylu wypowiedzi w zależności od sytuacji.
- Reagowanie na wypowiedzi w formie tekstu pisanego, w zakresie następujących umiejętności szczegółowych:
✓ nawiązywanie kontaktów towarzyskich,
✓ rozpoczęcie, prowadzenie i kończenie rozmowy,
✓ stosowanie form grzecznościowych,
✓ uzyskiwanie i przekazywanie informacji i wyjaśnień,
✓ prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
✓ proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji i sugestii,
✓ prośba o pozwolenie, udzielanie i odmawianie pozwolenia,
✓ wyrażanie swoich opinii, intencji, preferencji i życzeń,
✓ pytanie o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadzanie się, sprzeciwianie się,
✓ wyrażanie swoich emocji,
✓ prośba o radę i udzielanie rady,
✓ wyrażanie prośby i podziękowania oraz zgody lub odmowy wykonania prośby,
✓ wyrażanie skargi, przepraszanie, przyjmowanie przeprosin,
✓ prośba o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.
Proponowana literatura
- Podręczniki do nauczania języka angielskiego dla szkół podstawowych dopuszczone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
- Materiały tematyczno-leksykalne oraz do nauki gramatyki np. - M.Vince, Language Practice for First 5 ED, Macmillan, rok wydania 2014 - J.Dooley,V.Evans, Grammarway 4, Express Publishing, rok wydania 2013 i następne - Praca zbiorowa, Angielski Najważniejsze idiomy, Edgard, rok wydania 2012 - K.Wiśniewska, Angielski. Najważniejsze kolokacje, Edgard, rok wydania 2019
- Słowniki języka angielskiego