Katecheza z emocjami
Innowacja „Katecheza z emocjami“
MIEJSCE INNOWACJI: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisławy Łakomik w Czeladzi.
CZAS TRWANIA: 01.10.2025 - 19.06.2026.
ZAKRES INNOWACJI: uczniowie klas V - VI.
NUMER INNOWACJI: 3/2025
ZAŁOŻENIA INNOWACJI:
Innowacja polega na wprowadzeniu na lekcji religii aktywizacji - test uważności -wzbogacając wiedzę z zakresu materiału podstawy programowej, jak i sposobów radzenia sobie z silnymi emocjami. Dodatkowo do działań włączone zostaną ćwiczenia wspierające koncentrację uwagi. Dzięki udziale w innowacji uczniowie będą mogli poszerzyć wiedzę z zakresu religii, samoregulacji emocjonalnej, jak i rozwinąć umiejętności istotne w zarządzaniu własnym działaniem:
• hamowanie reakcji (zdolność do namysłu, przed podjęciem działania; umiejętność oparcia się pragnieniu, by coś powiedzieć lub zrobić, która daje czas na ocenę sytuacji i wpływu swojego zachowania na tę sytuację),
• pamięci roboczej (zdolność do utrzymania informacji w pamięci podczas wykonania złożonych zadań, obejmuje zdolność do korzystania z wcześniejszej wiedzy i doświadczenia dostosowania tej wiedzy do obecnej sytuacji lub rzutowania jej na przyszłość),
• kontroli emocjonalnej (zdolność do opanowania emocji, aby osiągnąć cel, ukończyć zadanie albo kierować swoim zachowaniem),
• utrzymywanie uwagi (zdolność do utrzymania koncentracji na sytuacji bądź zadaniu pomimo bodźców rozpraszających, zmęczenia lub znużenia).
Nauczyciel wprowadza na lekcjach religii test uważności dostosowany do podstawy programowej i zgodny z aktualnymi wydarzeniami roku liturgicznego w Kościele, włącza ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi.
CEL GŁÓWNY:
• tworzenie warunków do wzbogacenia wiedzy religijnej,
• rozwijanie uważności,
• tworzenie warunków do rozwijania, kontroli emocjonalnej i koncentracji uwagi.
CELE SZCZEGÓŁOWE;
• hamowania (impulsywnych) reakcji - zdolność do namysłu, przed podjęciem działania;
• kształtowanie pamięci roboczej - zdolność do utrzymania informacji w pamięci podczas wykonania złożonych zadań. Obejmuje zdolność do korzystania z wcześniejszej wiedzy i doświadczenia dostosowania tej wiedzy do obecnej sytuacji; lub rzutowania jej na przyszłość,
• kontroli emocjonalnej - zdolność do opanowania emocji, aby osiągnąć cel, ukończyć zadanie albo kierować swoim zachowaniem.
• utrzymywania uwagi - zdolność do utrzymania koncentracji na sytuacje bądź zadaniu pomimo bodźców rozpraszających, zmęczenia lub znużenia.
EWALUACJA:
Na podstawie obserwacji uczniów przed rozpoczęciem innowacji określenie podczas rozmów z wychowawcą, nauczycielami (np. języka polskiego, matematyki), kto w danej klasie ma trudności z koncentracją uwagi, hamowaniem impulsów, kontrolą emocjonalną. Po zakończeniu innowacji ponowne przeprowadzenie wywiadu na temat tych umiejętności. Wyciągnięcie wniosków.
Przed wprowadzeniem innowacji i po jej zakończeniu wypełnienie ankiety ewaluacyjnej przez każdego ucznia w klasie.